Agility

Velkommen til Agilitysidene!

Agility er hinderløp for hund og har sin opprinnelse fra Storbritannia. Sporten ble fra starten av brukt som pauseunderholdning på sprangridningstevner og har utviklet seg derfra. Agility er fortsatt en ung hundesport – den kom til Norge først ca 1985-86. Det første norske mesterskapet ble avholdt i 1989 og har siden vært et årlig evenement. Som i sprangridning går også agility på feilpoeng og tid, så det gjelder å gå fort og feilfritt. I hvert fall om man ønsker å vinne.

Stovner Hundeklubb var den første klubben i Norge som startet med agility, og har helet siden starten vært en av landets ledende agilityklubber. Ca 120 av klubbens medlemmer trener idag Agility aktivt. Vi har delt inn treningene i fire ferdighetsnivåer og holder treninger med instruktør hele året. I sommerhalvåret trener vi ute og i vinterhalvåret trener vi inne. Agility er inndelt i tre størrelsesgrupper (liten, mellom og stor) og tre ferdighetsnivåer (klasse 1, 2 og 3) innenfor hver størrelsesgruppe. Det konkurreres i forskjellige baner som settes av den enkelte dommer og en bane består av ca 15-20 hindre. Banen bygges med kombinasjon av forskjellige hindre og vanskelighetsgraden øker med ferdighetsnivået. Hindrene som benyttes i agility er hoppehindre (høydehopp, dobbelthopp, lengdehopp, mur og hjul), kontakthindre (møne, stige og vippe), slalåm og tunneler(rør og pølse).

AGILITY ER GØY! Agility er morsomt for både hund og fører, og er nå den raskest voksende hundesporten i verden. For å bli god kreves mye trening, men man kan ha det gøy uansett hvilket nivå man ligger på. Agility er krevende, både fysisk og mentalt, og for et vellykket resultat er det viktig at du har god kontakt med hunden din og at den hører pp deg. Det er derfor smart å trene lydighet før du begynner med agility, og det vil gi deg raskere resultater. Sporten er også fysisk belastende for en hundekropp, og krever at hunden er godt mosjonert.